Правила, яких буде дотримуватись ваша дитина


/Files/photogallery/правила.jpg Автор: Орися Сідляр

Почнемо з притчі «Все не завжди так, як здається на перший погляд»

Двоє ангелів-мандрівників зупинились переночувати в одної дуже багатої сім’ї. Люди там були жадібні, не дозволили ангелам заночувати в кімнаті для гостей і провели їх в сарай. Там було холодно й мокро. Коли ангели вкладалися спати, старший ангел побачив тріщину в стіні та замурував її. Коли молодший ангел запитав у нього, навіщо той замуровує дірку, старший ангел відповів: «Все не завжди так, як здається на перший погляд».

Наступного вечора вони зупинилися біля будинку бідняка. Господарі були дуже привітні: поділилися вечерею із мандрівниками та віддали їм свою найкращу постіль, щоб подорожні добре відпочили. Вранці господар побачив, що їхня корова мертва. Вони з дружиною щиро плакали, бо це була їхня єдина годувальниця.

Молодший ангел розізлився на старшого: «Як ти міг таке допустити? У першого чоловіка було все, і ти йому ще й допоміг. А в другого немає нічого, але ти дозволив померти їхній корові!» На що старший ангел відповів: «Все не завжди так, як здається на перший погляд». Відтак ангел пояснив: «Коли ми були в багатої сім’ї, крізь щілину в стіні я побачив скарб і замурував його, щоб він не дістався жадібному господарю. А сьогодні вночі за дружиною бідняка приходив ангел смерті, але замість жінки я віддав йому корову».

Правила в нашому житті відіграють велику роль. І те, що для нас, дорослих, є очевидним, може бути неочевидним для наших дітей. А якщо у вашій сім’ї немає правил, то дитина нічого не порушує, і карати її немає за що. Ніколи. Не можна бути покараним за необумовлене раніше. А вже про те, які покарання прийнятні, а про які назавжди треба забути, писатиму в наступному уроці.

Отже, для розвитку гармонійної особистості створення правил – вкрай важливий процес, так само як і дотримання правил. І щоб правила запрацювали у вашій родині, необхідно про них дещо знати.

Завдання правил – сформувати корисну модель поведінки для вашої дитини. Уточнення: не сформувати зручну для себе дитину, а виховати майбутню дорослу людину, поведінка якої буде ДЛЯ НЕЇ корисною.

Адже проблемою більшості батьків неконтрольованих дітей є неправильна мета виховання, а саме: зручність ДЛЯ СЕБЕ. Така егоїстична ціль передбачає швидше вашу особисту вигоду, аніж сформоване у дитини відчуття її важливості та правильних життєвих цінностей і пріоритетів. Це одна з причин неефективності батьківських правил.

Для створення дієвих правил, необхідно подбати про те, щоб вони:

- слугували інтересам дитини

(не бажанням, а інтересам! і неважливо, чи це зручно Вам!)

- були обговорені з дитиною, але не продиктовані їй

- впроваджувалися для усіх

(ви теж маєте їх дотримуватись, якщо вимагаєте цього від інших)

- змінювалися лише з вашого дозволу

- регулярно аналізувалися та оцінювалися на ефективність

Не вводьте забагато правил одразу. Дитина повинна розуміти кожне правило окремо, чому саме його ви хочете впровадити, а ще потрібен час, щоб його прийняти. Від вашої аргументації залежить прийняття правила. Пошукайте хороші аргументи, що зачеплять особисту вигоду дитини, швидше за все це буде вигода в далекій перспективі. Перед вами стоїть просте завдання – захищати інтереси дитини. Труднощі виникатимуть лише тоді, коли ви не знаєте, що є в інтересах дитини, або ж ваші імпульсивні інтереси не збігатимуться з інтересами дитини.

Інтереси дитини – вищі за ваші, адже, виховуючи, ви маєте подбати про її життя на роки вперед. Це стратегічне завдання.

Якщо ваші правила створені правильно, дитина розуміє, що вони їй на користь, хоч і не завжди буває зручно їх дотримуватись. Дитина розуміє, що, дотримуючись ваших правил, їй буде простіше жити та досягати успіху. Правила мають враховувати вік дитини і давати їй можливості для розвитку. Щоразу перепитуйте себе, у чому користь вашого правила для дитини.

Приклад із досвіду: колись я створила правило для своїх хлопців, яке повинно було навчити їх давати собі раду в труднощах. Правило полягало у тому, що, коли хтось із них відчув, що зробив помилку, наприклад отримав двійку в понеділок, то має п’ять днів на її виправлення і сам вирішує, як це зробити. Результат аналізуємо у п’ятницю. Дитина має сама знайти шлях вирішення. Термін може бути продовжено, якщо на це є об’єктивні причини, про які дитина попередила заздалегідь і домовилась про відтермінування. Якщо все вдалося, вони отримували похвалу, бо самі зуміли впоратись. Це правило їм давало певні переваги: вони мали час на рішення без тиску і докорів, а ще – вчилися самостійності. Щоразу, коли все вдавалося, відчували, наче освоюють якийсь новий рівень. Правило прижилося і було прийняте як ефективне і вдале. Були в нас і правила, які не спрацьовували, тож довелося їх переглянути, а від деяких зовсім відмовитись. Важливо, щоб все це було доброзичливо і базувалося на вашому спільному досвіді. Також зважте на те, що те саме правило може з однією дитиною спрацьовувати, а з іншою – ні. Для цього є ви, робіть висновки. Діти відчувають вашу увагу. Тому, коли йдеться про правила, ваша уважність до них проявляється найбільше.

Ви теж маєте дотримуватись правил, яких дотримується ваша дитина, інакше – дієте за подвійними стандартами, а діти це завжди відчувають, тому не довірятимуть ані вам, ані вашим правилам.

Важливо мати авторитет. Впливовим є той, хто заслуговує на повагу, тож ви маєте поводитись так, щоб дитині було за що вас поважати.

На перший погляд здається, що правила обмежують. Та, повертаючись до змісту притчі, з якої починався цей урок, розуміємо, що правила не завжди є такими, як здаються. Насправді, вони дають дитині відчуття безпеки й опіки. Вони означають, що вам не байдуже до того, що відбувається у житті вашої дитини. Правила вчать поважати інших, дають знання про те, як існує світ навколо нас. Якщо у вас, дорогі батьки, є свої правила, то ви добре знаєте, що вони організовують нашу поведінку, роблять життя безпечнішим і більш контрольованим.

Коли створюєте правила, подбайте й про те, щоб дитина мала право на власну думку, на свої почуття, мала можливість відмовити вам. Не будьте надто прискіпливими, не прописуйте сценарій життя дитини як перелік правил. Такий надмір намірів не матиме жодної користі.

Домашнє завдання:

1. Напишіть дві типові помилки, які помітили в правилах, що вже існують у вашій сім’ї, якщо звісно, вони є.

2. Оберіть одне правило, яке добре працює у вашій сім’ї, та поділіться ним із іншими батьками.

Кiлькiсть переглядiв: 211